svidomo-made

Клавдія Шевелюк на Svidomo Made: «Бізнесу довіряють найбільше й очікують від нього більшого»

Пандемія Covid-19, що забрала життя понад 3 млн людей у всьому світі і призвела до економічного спаду, безробіття, також зумовила кризу довіри, зокрема до влади, соціальних лідерів, медіа. Проте в бізнесі є проблиск надії. Про це заявила засновниця Change Agency Responsible Future, координаторка Національного конкурсу з біомімікрії ПРООН в Україні Клавдія Шевелюк під час свого виступу на конференції Svidomo Made.

«Ми всі сьогодні живемо в епоху пандемії, епоху невизначеності, в епоху кризи довіри споживачів до брендів. Утім сьогодні люди більше довіряють бізнесу», – зазначила вона, посилаючись на дослідження Edelman Trust Barometer – 2021. Бізнесу довіряють 61% у всьому світі, і це єдиний сектор, яку вважають одночасно етичним і компетентним.

Так, пандемія викликала страх втратити роботу, посилення нерівності у світі, дискримінації, кліматичних змін. Тож Клавдія Шевелюк закликала компанії враховувати це під час розробки стратегій, планів подальшого розвитку. Зокрема, визначитися з пріоритетними Цілями сталого розвитку, які поєднують економічний, екологічний і соціальний аспекти діяльності.

«Споживачі дедалі більше обирають ті продукти і послуги, які вирішують економічні, екологічні і соціальні проблеми», – зауважила консультантка зі сталого розвитку. Вона також навела результати дослідження McKinsey & Company, проведеного на замовлення Національної палати моди Італії.

За результатами, якщо підприємство в індустрії моди не підтримує певні екологічні, соціальні та управлінські стандарти, воно ризикує бути негативно сприйнятим споживачами. Якщо бренди не братимуть це до уваги, в майбутньому вони не тільки втратять частку ринку, їм просто доведеться з нього піти.

Як унікальний приклад співпраці заради сталого розвитку, відповідального споживання і виробництва, скорочення ланцюгів постачань і зменшення вуглецевого сліду, спікерка навела платформу The Loop, що вже розпочала роботу в США. Усі замовлені на ній товари поставляються покупцям в упаковці багаторазового використання і такій, що повністю переробляється. Після використання упаковка збирають, очищають, поповнють і використовують повторно.

Клавдія Шевелюк також звернула увагу, що нині прогресивні компанії та біотехнологи працюють над пошуком і створенням нових, екологічно чистих матеріалів. Інколи ідеї їм підказує «сама природа, яка мудріша за людину».

До речі, навесні ПРООН та Інститут біомімікрії (США) оголосили в Україні конкурс ідей, натхненних природними системами і організмами, що вирішують проблему відходів. Участь у ньому можуть взяти інженери, дизайнери, винахідники, студенти тощо. Частиною цьогорічного конкурсу #ДизайнБезВідходів є безкоштовний короткий експериментальний онлайн-курс, зареєструватися на який можуть усі охочі.

Окрім того, під час конференції Svidomo Made, яка об’єднала міжнародний і український досвід ведення свідомого бізнесу, Клавдія Шевелюк розповіла кейс компанії SLEEPER – українського бренду піжам, багатофункціонального одягу, що підкорив ринки США та ЄС. Change Agency Responsible Future і SLEEPER разом працювали над створенням стратегії сталого розвитку компанії.

«Ми проаналізували весь ланцюг постачань, визначили суттєві питання, що представляють стратегічні ризики та водночас нові можливості для компанії, визначилися з пріоритетними Цілями сталого розвитку тощо, розробили стратегію сталого розвитку, політики відповідального партнерства», – зауважила Клавдія Шевелюк.

Бренд взяв на себе конкретні зобов’язання до 2030 року. Наприклад, працювати тільки з біорозкладними тканинами, рухатися до кліматичної нейтральності, створити  щонайменше 100 робочих місць в Україні, де виробляється продукція. Усе це SLEEPER робитиме у співпраці зі своїми партнерами, відповідальними постачальниками, споживачами.

За її словами, це не залишилось поза увагою таких платформ, як-от NET-A-PORTER із їхніми високими вимогами щодо відповідального виробництва. Окрім того, сьогодні SLEEPER активно залучає до співпраці громади і своїх споживачів, веде прямі діалоги з партнерами не тільки щодо спільного досягнення цілей, а й приділяє увагу освіті своїх партнерів і доводить, що відповідальне виробництво та споживання – це не просто тренд, а необхідність.

Що робити компаніям, які воліють розробити власну стратегію сталого розвитку і мати позитивний соціальній та екологічний вплив, мати довіру споживачів? Клавдія Шевелюк дала кілька порад.

«Провести діалог зі своїми зацікавленими сторонами, проаналізувати проблемні питання, розробити стратегію сталого розвитку, інтегрувавши Цілі сталого розвитку – 2030, підготувати оцінку впливу компанії, визначити цілі та індикатори, підготувати нефінансовий звіт», – радить Клавдія Шевелюк.

За її словами, бути відповідальними і сприяти сталому розвитку мають усі без винятку компанії. Незалежно від ринків і галузей, де вони ведуть свою діяльність.

Svidomo Made – проєкт команди Made in Ukraine за підтримки Агентства ООН з питань міграції, спрямований на популяризацію відповідального виробництва і споживання.