Ирина Мирошник, Укрпластик

Упаковка як інструмент для змін. Інтерв’ю з президентом IMMER Group Іриною Мірошник

Один із найбільших світових виробників пакувальних матеріалів і етикеток запускає в Києві нову рекупераційну станцію, яка переробляє та дозволяє повторно використовувати 98,5% всіх викидів, що утворюються під час роботи виробничих ліній. Про sustainability, інновації та формулу «розумної упаковки» розповідає президент IMMER Group Ірина Мірошник в інтерв’ю Responsible Future…

Пані Ірино, на території яких країн сьогодні здійснює свою діяльність IMMER Group?

Ми маємо виробничі потужності в Києві та латвійському Вентспілсі, а також офіс і дизайн-студію в Ризі. Наші торгові представництва, офіси, склади є в багатьох європейських країнах. При цьому географія країн, куди продається наша продукція, звичайно, значно ширша. Історично наш ринок – це країни колишнього СНД. Інші важливі для нас ринки – це країни Балтії, Німеччина, Франція, країни Скандинавії, Казахстан, Чехія, Румунія, Болгарія, Грузія. В планах – ринок США.

Як довго IMMER Group впроваджує політику сталого розвитку?

Формально ми приєднались до ініціативи SAVE FOOD і Глобального договору ООН кілька років тому, але насправді компанія дотримувалась принципів сталого розвитку вже досить давно. Це проявляється в нашій продукції, в організації роботи, в залученості у діяльність місцевих і міжнародних професійних асоціацій. Зараз все активніше включаємось у роботу різноманітних екологічних ініціатив і проектів, ділимось своїми знаннями та досвідом з тими, для кого sustainability – це внутрішній компас, а не данина моді.

Які цілі сталого розвитку є пріоритетними для вас, зокрема для IMMER Ukrplastic? Яким чином корелюєте з ними свою діяльність?

Найголовнішою для себе вважаємо Ціль 2 «Ліквідація голоду». Фактично вся наша робота спрямована на досягнення цієї мети, адже якісна упаковка здатна подовжувати термін зберігання та споживчі властивості продуктів харчування. Завдяки якісній упаковці їжу можна довезти у найвіддаленіші куточки світу. Сьогодні близько 30% всіх продуктів харчування завершує своє життя на звалищі. Це колосальні втрати – і в гуманітарному, і в економічному сенсі. Упаковка – дуже важливий (хоча і не єдиний) інструмент для змін у цій сумній статистиці. Ще один напрямок нашої роботи – виробництво біорозкладної плівки для мульчування ґрунту, яка сприяє збільшенню врожаїв і є дружньою до навколишнього середовища.

Також безпосередньо інтегровані в нашу роботу Ціль 9 «Індустріалізація, інновації та інфраструктура» та Ціль 12 «Відповідальне споживання та виробництво». І нещодавно в Києві ми запустили у промислову експлуатацію унікальну для України рекупераційну станцію, яка переробляє та дозволяє повторно використовувати 98,5% всіх викидів, що утворюються під час роботи наших виробничих ліній. Варто розуміти, що це не лише наша чергова інновація, а й наш внесок у розбудову міської інфраструктури. Адже завдяки роботі цієї станції кияни дихають чистішим повітрям.

Скільки у вас працює людей сьогодні? Персонал залучено до реалізації програм з екологічної і соціальної відповідальності? Чи стало це частиною організаційного управління в компанії?

Наразі в компаніях IMMER Group працює близько 1150 співробітників. Так, залучення до реалізації таких проектів – один із наших пріоритетних напрямків у внутрішній роботі з працівниками. До речі, взимку анонсували серед персоналу ваш навчальний онлайн-курс зі сталого розвитку (ред. – курс «Сталий розвиток: нова філософія мислення» Клавдії Швелюк, консультантки зі сталого розвитку і засновниці Responsible Future). Ми хочемо досягти того, щоб у кожного співробітника постійно працював своєрідний внутрішній компас, який би допомагав приймати рішення з урахуванням цілей і принципів сталого розвитку.

Укрпластик

До речі, як підтримуєте працівників в рамках корпоративної соціальної відповідальності? Медичне страхування? Програми з підвищення професійного зростання?

Ще однією з цілей сталого розвитку, яку виділили для себе як важливу, є Ціль 3 «Добре здоров’я та добробут». На території підприємства працює медпункт, проходять безкоштовні медичні огляди, для співробітників є їдальня з пільговими цінами. Окрему увагу приділяємо розвитку бігової та велокультури серед персоналу. У нас давно є велопарковка і в подальших планах – покращити умови для велосипедистів. Наша бігова IMMER Team дуже гідно виступила на нещодавньому Nove Poshta Kyiv Half Marathon, а тепер готується до благодійного «Пробігу під каштанами». Також цього року плануємо запустити оновлену програму професійного та кар’єрного росту – своєрідний кадровий резерв IMMER Group.

Нещодавно в Києві введено в промислову експлуатацію нову рекупераційну станцію. У чому полягає ноу-хау для галузі?

Під час виробництва гнучкої полімерної упаковки використовуються різноманітні хімічні речовини – фарби, клей, розчинники. Наша рекупераційна станція затягує гарячу повітряно-крапельну суміш, що утворюється в процесі виготовлення упаковки, проганяє її через численні фільтри та відновлює. На виході маємо три речовини – дві автоматично повертаються у виробничий процес, третю продаємо партнерам. В підсумку викиди отримують нове життя без шкоди навколишньому середовищу.

Новая станция Укрпластик

Станція працює за принципами кругової економіки? Як її робота впливає, впливатиме на довкілля?

Так, це кругова економіка як вона є. Скорочуємо використання сировини, повторно використовуємо те, що інші вважають відходами виробництва, зводимо до рівня статистичної похибки шкідливі викиди в атмосферу. Ви знаєте, що нам часто кажуть відвідувачі, які вперше заходять на територію київського підприємства: «Ой, а я і не помічала, що неподалік від центру Києва працює таке величезне виробництво!». А чому не помічала? Тому що жодних викидів і характерного запаху немає. Поруч метро, ринок, житлові будинки, готелі, бізнес-центри – і ніхто не скаржиться. Тому що я переконана – в питаннях екологічності половинних рішень не буває.

Запуск рекупераційної станції є частиною масштабної інвестиційної програми ЄБРР. Що собою являє ця програма у комплексі?

Фінансування від ЄБРР було спрямоване на підтримку і розвиток бізнесу. Зокрема, включало в себе будівництво і запуск рекупераційної станції.

На вашу думку, чи можна взагалі унеможливити потрапляння мікропластику в довкілля, стічні води, продукцію, тощо? Нині він повсюдно і це є глобальною проблемою… Як скоротити кількість пластику, який потрапляє в навколишнє середовище?

Це дуже складне питання, на яке не існує простої відповіді. Давайте для початку навчимося не ставити в один ряд одноразове «горнятко» та, скажімо, пластикові частини сучасних літаків. Перше живе 10 хвилин і потім засмічує світ, другі живуть роками і роблять авіаподорожі значно доступнішими. Людство надто звикло до одноразових пластикових виробів, які, власне, і є найбільшим джерелом мікропластику в довкіллі. На мій погляд, вирішення цієї проблеми – це спільна відповідальність держави, бізнесу та громадян. Якщо хоча б одна з цих складових відсутня – результату не буде. Цікаво зараз стежити за прикладом ЄС, де минулого року прийнято необхідні законодавчі ініціативи для скорочення обсягів пластикового сміття. IMMER Group завжди в своїй роботі орієнтувалась на більш жорсткі європейські регламенти, тому ми вже сьогодні можемо запропонувати упаковку, що зберігає споживчі характеристики продукту та є дружньою до навколишнього середовища, тобто придатна до переробки чи компостування.

Розкрийте, будь ласка, формулу «розумної упаковки». Адже вона зазначена як ваша мета на офіційному сайті. Водночас із персоніфікацією. Про що йдеться?

Ось як, на мій погляд, виглядає «портрет» упаковки, що зроблена з розумом…

Легка, тонка та максимально заповнена продуктом. Купуючи, скажімо, пачку кави, ви платите насамперед за запашні зерна, а не за зайві сантиметри чи грами плівки, в яку вони упаковані.

Дружня до навколишнього середовища – тобто виготовлена з перероблених матеріалів або така, що піддається переробці чи компостуванню.

Захищає продукт та інформує споживача. Повітря, світло, волога, механічні ушкодження – все це може нашкодити продукту. Тому розумна упаковка має зберігати споживчі властивості продукту якнайдовше та якнадійніше. Й особливо технологічні зразки – навіть підказувати споживачеві, коли продукт зіпсується остаточно.

Захищає бренд від підробок та контрафакту. Вже зараз є технології, що дозволяють завдяки використанню спеціальних міток в дизайні упаковки швидко перевірити автентичність продукту або відстежити потоки контрабанди.

Дає можливості для персоналізації. Нове покоління споживачів хоче відрізнятись і виділятись з натовпу. У всьому. Зокрема в тому, що споживає. Сучасні технології цифрового друку дозволяють виготовити індивідуальну упаковку для кожного споживача, навіть якщо їх мільйон. IMMER Group робить це на своєму заводі у Вентспілсі.

У світі дедалі більшає компаній – технологічні гіганти, FMCG, логістичні оператори та інші – які відмовляються від пластикової упаковки. Які альтернативи можете запропонувати відповідальному бізнесу сьогодні, зокрема в Україні?

Наскільки мені відомо, світовий тренд дещо інший – гіганти відмовляються від упаковки, яку неможливо переробити, та шукають більш дружні до навколишнього середовища рішення. Полімерну упаковку звикли оцінювати лише за тим, що стається з нею після споживання продукту. Але такий підхід – те саме, що переглядати фільм через замкову щілину. Якщо розглянути повний життєвий цикл різних видів упаковки, гнучке пакування виявляється значно більш екологічним. Менше ресурсів йде на виробництво, менше транспорту потрібно для перевезення, менше складського простору для зберігання, менше продукту викидається разом з упаковкою. Тому для багатьох продуктів саме гнучка полімерна упаковка є найбільш сталим рішенням. А відповідальному бізнесу можу порадити відмовлятись, якщо це можливо, від складних структур, в яких об’єднуються принципово різні за властивостями матеріали. Така упаковка не переробляється та досить ресурсомістка у виробництві. Часто детальний аналіз вимог виробника дозволяє нам запропонувати простіші та екологічніші рішення без погіршення бар’єрних властивостей упаковки.

Взагалі часто звертаються з такими питаннями виробники продукції в Україні?

У багатьох західних країнах або вже прийняті, або зараз розробляються законодавчі ініціативи, що встановлюють нові вимоги до упаковки. Або з перероблених матеріалів, або така, що придатна до переробки чи компостування. Компаніям, що орієнтовані на західні ринки, критично важливо дотримуватись цих вимог, і ми їм в цьому допомагаємо. У нас є свій R&D центр, власна лабораторія, глибока експертиза наших досвідчених фахівців і партнерів, тож наші пропозиції завжди добре обґрунтовані.

Над якими екологічними технологіями щодо збирання, переробки, утилізації упаковки працюєте сьогодні?

Ми реалізуємо нашу соціальну відповідальність через продукцію, яку виготовляємо. Зараз фокусуємось на розробці та просуванні рішень, які здатні замінити комбіновану упаковку. Як на мене, справді відповідальний бізнес від самого початку обирає найбільш сталі рішення, а не завдає шкоду, щоб потім з пафосом виправляти наслідки.

Яким чином будуєте відносини зі стейкхолдерами компанії?

Ведемо бізнес і комунікації зі стейкхолдерами. Відкрито та згідно із законом. Це стосується співробітників, клієнтів, партнерів, колег по галузі, органів місцевої та державної влади.

І яким чином вимірюєте ефективність впроваджених програм зі сталого розвитку?

Ми ще на початку шляху в цьому питанні. Ефективність деяких проектів можна поміряти конкретними цифрами. Зокрема, роботу нашої рекупераційної станції або темпи переведення наших клієнтів на упаковку, дружню до навколишнього середовища. По інших проектах відстежуємо та аналізуємо зворотній зв’язок ключових стейкхолдерів. Це, здебільшого, внутрішні та соціальні ініціативи.

IMMER Group офіційно зареєстрована на Кіпрі і має представництво в Латвії – отже представлена також на ринку ЄС. Яким чином звітує про свою діяльність в галузі сталого розвитку відповідно до вимог ЄС?

Минулого року ми як учасник Глобального договору ООН подали перший Communication on Progress – публічний звіт про реалізацію принципів сталого розвитку. Плануємо і надалі дотримуватись взятих на себе зобов’язань. Також ми як активний учасник міжнародних профільних асоціацій (зокрема ERA, CEFLEX, EFIA тощо) регулярно звітуємо перед їхніми керівними органами щодо результатів своєї діяльності.

Що порадите тим компаніям в Україні, які (поки що) не розуміють необхідності та важливості інвестувати в сталий розвиток? Як-то кажуть, вважають це «не на часі»…

Якщо бізнес не буде sustainable сьогодні, завтра його власнику не буде з ким створювати додану вартість, не буде де і кому продавати свої товари та послуги.  Ніхто не хоче жити у випаленій пустелі наодинці з собою. Будь-якому бізнесу потрібні співробітники, клієнти, ресурси, перспективи розвитку. Як я вже казала, sustainability – це не модний тренд, а внутрішній компас, що впливає на рішення, які ви приймаєте. І зараз, як ніколи, цей компас чутливий до всього, що стосується здоров’я нашої планети та людства. Отже все у наших руках.

Фото: IMMER Group