П’ять причин, чому бізнесу варто бути сталим. Інтерв’ю зі засновниками естонської Sustinere

Засновники компанії Sustinere (Естонія) Марко Сіллер і Маріс Ойамуру вже понад 10 років консультують великий міжнародний бізнес з питань сталого розвитку, допомагаючи у розробці стратегій, політик і підготовці нефінансових звітів. У жовтні вони вкотре відвідають Україну як партнери Агенції змін Responsible Future і поділяться потужною експертизою з українським бізнесом – проведуть тренінг Sustainability reporting: a step-by-step way to transparency. Напередодні ми поспілкувались із нашими естонськими колегами, які допомогають європейським компаніям позитивно впливати на довкілля і суспільство, розвиваючи бізнес відповідно до вимог ЄС.

основатели компании Sustinere в Эстонии

Марко, Маріс, ви вже відвідували Україну, де спілкувались із бізнес-спільнотою. Чи відчуваєте різницю у відношенні українського та естонського бізнесу до питань сталого розвитку?

На перший погляд, в Україні ці питання не настільки пріоритетні, як у північних країнах. Проте бізнес роблять люди та разом із людьми. Отже охорона навколишнього середовища, справедливе ставлення до зацікавлених сторін, етика та прозорість актуальні скрізь. Чимало українських підприємств усвідомили, що ними необхідно опікуватися. Так, можливо, тиск із боку споживачів та працівників сильніше відчувається в Естонії, і це змушує наших бізнес-лідерів замислюватися. Тим часом в Україні ви маєте більш масштабні організації з більшим впливом, які привертають увагу бізнесу до цих питань.

Утім є дещо спільне – очікування іноземних інвесторів чи експортних партнерів, які вимагають, щоб їхні бізнес-партнери відповідально керували своїми компаніями, враховували серед іншого соціальний та екологічний вплив. Ми бачимо це в Естонії та відчули, що це також рухає українську бізнес-культуру. Адже успішне міжнародне співробітництво без цього абсолютно неможливе.

Яким ви побачили сприйняття сталого розвитку з боку українського бізнесу? Він робить це усвідомлено?

Найбільший бізнес досить добре розуміє роль сталого розвитку. Вашим (прим. – українським) бізнесом переважно керують розумні люди. Питання тільки не в усвідомленні, а прийнятті реальних рішень. Напевно, найближчим часом ми побачимо, чи мають лідери бізнесу в Україні, Естонії та всіх інших країнах сміливість адаптуватися до нової реальності та запровадити необхідні нововведення для боротьби зі зміною клімату та серйозними соціальними проблемами, такими як скорочення нерівності, забезпечення відкритості, безпеки і життєстійкості міст тощо. Інакше залишитися в бізнесі буде надзвичайно важко.

Здається, український бізнес поки що не має чіткого розуміння сутності сталого розвитку і необхідності дотримання його принципів. Чи доводилось спостерігати подібне в Естонії? Як ви донесли важливість змін та перетворень?

Якщо ми хочемо, щоб наші економіки мали більш позитивний вплив на суспільство, то, звичайно, існує необхідність у просуванні сталого розвитку серед бізнесу. Сталий підхід у бізнес-стратегіях – це не промивання мізків і не забаганка пристрасних еко-шанувальників. Це – нова норма в сучасному управлінні.

Взагалі в Естонії та Україні ситуація не так вже й різниться. Просто наше суспільство мало змогу безперервного розвитку і це дало нам певні переваги в запровадженні принципів сталого розвитку. Проте ми також час від часу сперечаємось щодо того, хто повинен першим проявити ініціативу – компанії, які запроваджують нові способи ведення бізнесу, чи споживачі зі зростанням попиту на якість, чи уряд має ставити суворіші вимоги задля відповідального ведення бізнесу. Кожній з цих груп потрібні яскраві лідери, щоб показати шлях і довести, що все може бути зроблено і без компромісів до того, до чого ми звикли.

Наведіть кілька естонських компаній або брендів, які є хедлайнерами чи трендсеттерами в галузі сталого розвитку…

Є кілька хороших прикладів серед великих брендів на споживчих ринках, які визначили суспільний вплив своєї діяльності та запровадили рішення задля більш позитивного впливу як через свій повсякденний бізнес, так і додатковий внесок. Наприклад, один із провідних рітейлерів Rimi  (належить шведській ICA Group) пропагує здоровий спосіб життя, здорову їжу та дружнє ставлення до природи.

З іншого боку, у нас є кілька крутих стартапів або невеликих фірм, із самого початку у ДНК яких – стале мислення. Наприклад, Advanced Sports Installations Europe з їхнім круговим підходом до обслуговування штучних футбольних полів – компанія розробила інноваційну технологію вторинного використання штучного покриття. Або Roofit.Solar, які розробляють металеві дахи, що виробляють сонячну енергію для живлення будинку.

Компанії з яких галузей економіки найбільш свідомо ставляться до сталого розвитку?

Кілька років тому ми би сказали, що це були переважно виробничі компанії на ринку B2B – ті, хто продає свою продукцію або робить субпідряд для іноземних компаній, які вимагали сталого підходу. Традиційно, подбати про це з самого початку мали б ті підприємства, які найбільше споживають енергію, виробляють відходи та забруднюють довкілля. Зараз можна говорити про те, що представники роздрібної торгівлі, FMCG, виробники продуктів харчування та напоїв, одягу, транспорту, телекомунікацій и ринку житла усвідомили, що їхній бренд страждає, якщо не дотримується принципів сталого розвитку.

В Естонії також державні підприємства були лідерами. Вони привертають більше уваги громадськості та мають більші очікування, ніж приватний бізнес. Проте й регулювання вимагає від них більшого.

Чи має естонська компанія шанс підписати великий міжнародний контракт, якщо вона не здійснює політику сталого розвитку чи не оприлюднює нефінансові звіти?

Шанс, можливо, є. Проте ми пропонуємо не ризикувати. Якщо вашому закордонному діловому партнеру чи замовнику доводиться вибирати між двома рівними пропозиціями щодо ціни, якості та строку доставки, втім один із них виглядає більш надійним та інноваційним, оскільки розуміє ризики та використовує можливості, які відкриває сталий розвиток – обирають саме таких.

Багато компаній запроваджують політики, стратегію сталого розвитку саме для того, щоб відповідати вимогам міжнародних ділових партнерів. Так, робота над ними потребує трохи часу. Втім, більше приділяєш уваги, більше вкладаєш – більше отримуеш для майбутнього успіху бізнесу.

Авжеж. Отже, з чого почати розробку стратегії сталого розвитку?

По-перше, визначте, які аспекти сталості взагалі актуальні для вашої компанії. Сталий розвиток надзвичайно широкий у розумінні, і не всі його цілі притаманні вашій компанії. Ознайомтеся з конкурентами, залучайте зовнішніх зацікавлених сторін і запитайте про їхні очікування, дізнайтеся пропозиції експертів з питань сталого розвитку, поговоріть зі своїми працівниками та клієнтами.

По-друге, після того, як ви виставите фокус, вибудовуйте актуальні метрики щодо своїх продуктів і послуг, внутрішньої комунікації та відносини із працівниками, а також до ваших ком’юніті-програм. Визначьтеся з метою та вимірюваними показниками – тоді ви можете донести реальний прогрес до своїх цільових груп, інакше вони не повірять вашим гарним словам.

Як зрозуміти, що цілі досягнуті?

Намагайтеся вимірювати вплив не тільки самих зусиль. Це складніше, але має сенс. Також переконайтеся, що ваші обрані Цілі сталого розвитку відповідають, пов’язані з вашим основним бізнесом (продукти, послуги, процес та клієнти). Моніторинг допоможе ухвалювати кращі управлінські рішення. В іншому випадку показники марні.

Чого уникати у нефінансових звітах? Дайте кілька порад…

Не говоріть про нерелевантні речі – зручні для вас теми, але незначні в контексті всього вашого впливу. Інакше можете бути впевнені, що ніхто не цікавиться вашим звітом, і ви просто витратили час. Уникайте greenwashing, тобто «зеленого промивання мізків». Не описуйте свої зусилля краще, ніж це насправді є. І не зосереджуйтесь лише на приємних історіях – будьте критичні до себе. Додайте цифри, щоб довести свої слова, пояснити процеси.

І наостанок – не варто недооцінювати роль хорошого дизайну. Зміст важливіший, утім візуалізація полегшує сприйняття інформації цільовою аудиторією.

Назвіть п’ять ключових причин, чому бізнесу варто бути сталим сьогодні…

  1. Незабаром іншого способу ведення бізнесу не буде. Законодавство, споживчий попит, вимоги партнерів – бізнес без урахування цього стає надзвичайно дорогим.
  2. Представники нового покоління не хочуть мати справу з компаніями, які не несуть відповідальності – нинішня молодь становитиме більшість споживачів і службовців швидше, ніж ви очікуєте.
  3. Ви зменшуєте витрати. Зокрема, зменшуєте ризики, уникаєте кризових комунікацій, заощаджуєте на рекламі – адже до вашого бренду підвищується лояльність, в решті решт ви стаєте більш ефективним.
  4. Чимало інновацій полягає у сталому виробництві – просто зробіть свої продукти та послуги більш привабливими, зручними та економічно вигідними для своїх клієнтів.
  5. Це єдиний спосіб дізнатися, чи зможемо ми врятувати планету та суспільство для своїх онуків. Принаймні, ви зможете спокійно спати, адже спробували.

Реєстрація на тренінг Sustainability reporting: a step-by-step way to transparency >>>