Додаток Перекладач ЖМ та ConnectPRO для людей із вадами слуху

Digital-технології, що роблять світ доступним для нечуючих. Кейс компанії «Ашан Україна»

Уявіть, ви живете у світі, де панує тиша. Суцільна тиша. Ані звуків музики, ані голосу коханої людини… і майже щодня доводиться долати різноманітні бар’єри. Втім, світ змінюється щодня. І це стосується не лише стрімкого розвитку digital-галузі, а й усвідомлення суспільством необхідності усунення нерівності для повноцінної участі людей з особливими потребами в економічному та суспільному житті.

Нещодавно компанія «Ашан Україна» презентувала два розроблені додатки – ConnectPRO і «Перекладач жестової мови (ЖМ)», які значно спрощують життя тих, хто позбавлений радості чути звуки. Про підтримку людей з порушенням слуху, корпоративну соціальну відповідальність і внесок у Ціль 10 сталого розвитку «Скорочення нерівності» – в інтерв’ю провідного фахівця з корпоративної соціальної відповідальності компанії «Ашан Україна» Ольгою Бойко для Responsible Future…

Ольга Бойко, корпоративна соціальна відповідальність «Ашан Україна»
Ольга Бойко, провідний фахівець з корпоративної соціальної відповідальності «Ашан Україна»

– Пані Олю, як і у кого виникла ініціатива створити відповідні додатки?

– Ідея створення додатку, який полегшував би комунікацію між чуючими людьми та людьми з порушенням слуху, належить українському розробнику Віталію Потапчуку. Він з власного досвіду знає як насправді живеться людям, що погано чують або не чують зовсім, адже з дитинства має поганий слух, а його дружина не чує взагалі. Віталій створив дійсно унікальну програму, покликану не лише долати бар’єри у спілкуванні, але й допомогти зрозуміти культуру нечуючих, їхні потреби та прагнення. Це те, що ми сповідуємо в «Ашан», і ми були дуже зацікавлені у можливості поширювати ці цінності в рамках спільного проекту.

 – Як саме відбувається спілкування? Що «вміє» додаток? Розкажіть про технологію…

– В основі проекту доступної комунікації для нечуючих – два додатки: Перекладач ЖМ та ConnectPRO. Мобільний додаток «Перекладач ЖМ» встановлюється на смартфон нечуючого та допомагає вирішувати як повсякденні робочі, особисті питання, так і нагальні. Такі, наприклад, як виклик невідкладної допомоги, пожежної служби або поліції. Спілкування відбувається через відеозв’язок із перекладачем жестової мови, який озвучує чуючому все, що говорить жестовою мовою нечуючий, та навпаки.

Тим часом додаток ConnectPRO забезпечує безпосередній обмін інформацією між чуючими та нечуючими під час загальних зборів, тренінгів, а також індивідуальних зустрічей та співбесід під час працевлаштування.

Обидва програмних рішення працюють на основі технології розпізнавання мовлення Google Voice, а також завдяки роботі Центру перекладачів жестової мови онлайн, створеному за ініціативи розробників додатку. Різниця між ними полягає у тому, що «Перекладач ЖМ» призначений для короткотривалого спілкування двох осіб (до 10 хвилин), а ConnectPRO дозволяє одночасно комунікувати групі людей, як чуючих, так і не чуючих, протягом тривалого періоду.

– Скільки часу і коштів витрачено на розробку? Вона відбувалась силами фахівців компанії «Ашан» чи сторонньої компанії-розробника?

– Технічне рішення для бізнесу (додаток на планшет ConnectPRO) вже існувало до початку нашої співпраці зі стартапом BeWarned і орієнтоване було виключно на зовнішню комунікацію. Наприклад, обслуговування нечуючих клієнтів у сфері послуг, адміністративних установах тощо. Нам же вдалось адаптувати додаток для внутрішніх потреб компанії, для яких раніше завжди залучали сурдоперекладача. Відтепер, будь-які наради, збори, тренінги, співбесіди стали доступними для наших колег з порушенням слуху. Протягом трьох місяців ми тестували додаток серед співробітників магазину «Ашан Радужний» і, як результат, до оригінальної версії ConnectPRO для користувачів Ашан були додані нові функції, зокрема, можливість підключатись до сесії перекладу з декількох пристроїв. Наприклад, якщо начальник відділу проводить збори для своєї команди, в якій є декілька нечуючих, йому слід активувати сеанс групового жестового перекладу на планшеті, у результаті чого генерується QR-код. Далі кожному нечуючому достатньо відсканувати зображення, і переклад транслюватиметься на його смартфон.

Додаток ConnectPRO для людей із вадами слухуДодаток Перекладач жестової мови для глухихМобільні додатки Ашан для людей з вадами слухуДодаток Перекладач ЖМ та ConnectPRO для людей із вадами слуху

Також до стандартного набору функцій програми було додано кнопку «Поставити запитання», адже під час, наприклад, тренінгу, ведучий може бути досить зосередженим на матеріалі, розцінюючи мовчання як ознаку розуміння теми аудиторією. Так само і слухач може почуватись незручно і не захоче перебивати спікера посеред речення. Для цього кожен учасник, на смартфоні якого транслюється сесія жестового перекладу, у разі виникнення питань може скористатись функцією «Поставити питання», і на планшет ведучого надійде відповідне сповіщення. Ці обидві функції, а також можливість календарного планування сесій перекладу безпосередньо в додатку, допомогли нам оптимізувати роботу Центру перекладачів жестової мови онлайн.

Що до мобільного додатку «Перекладач ЖМ», його ми використовуємо в первинному вигляді, зручному безпосередньо для користувачів, тобто для нечуючих.

– Доступ до мобільного додатку є безкоштовним для усіх чи тільки для співробітників компанії?

– Починаючи з червня 2018 року, Українське товариство глухих (УТОГ) надає всім своїм членам 10 безкоштовних хвилин у мобільному додатку «Перекладач ЖМ», надалі – користування платне. Для того, щоб отримати ці хвилини, слід бути дійсним членом товариства та задіяти номер свого членського квитка для реєстрації. «Ашан» в свою чергу, оплачує безлімітне користування додатком для кожного свого співробітника.

– Чому «Ашан» вирішив спрямувати свою підтримку саме людям із вадами слуху?

– У жовтні 2018 року ми святкували своє 10-річчя в Україні. Серед співробітників, що пропрацювали в компанії 10 років та більше, було 18 людей із порушенням слуху віком від 30 до 70 років. Це означає, що недостатньо просто працевлаштувати людину з інвалідністю, важливо створити та підтримувати всі необхідні для її комфорту умови, особливо на рівні менеджменту. Тільки в такому випадку роботодавець отримує лояльних співробітників, які розуміють, що про них дбають.  

– Скільки в компанії працює людей із вадами слуху сьогодні?

– Зараз у 23 магазинах у 9 регіонах України працюють близько 200 співробітників із порушенням слуху. Всупереч розповсюдженому стереотипу, вони обіймають не лише посаду господинь та господарів каси, але й працюють у відділах у торговому залі, а також у HR-департаменті.

– Як довго «Ашан Україна» впроваджує політику сталого розвитку?

– «Ашан» – міжнародна компанія, головний офіс якої знаходиться на півночі Франції, у місті Круа. Про сталий розвиток почали говорити ще до початку 2000-х років. Тоді це були поодинокі ініціативи окремих магазинів у Франції, наприклад, сортування відходів, продаж органічних товарів, а також благодійність, яка здійснювалась через діяльність корпоративного благодійного фонду «Фундація «Ашан» для молоді» з 1996 року. Згодом компанія почала поступово вводити в обіг поняття КСВ, тобто «корпоративна соціальна відповідальність», що, по суті, означає ведення бізнесу з дотриманням принципів політики сталого розвитку. У 2008 році було створено перший міжнародний комітет зі сталого розвитку в «Ашан», а в 2012 році у Франції виходить закон Гренель ІІ, що зобов’язує усі компанії звітувати про вплив від своєї діяльності на довкілля. Цього ж року в «Ашан» з’являється перший фахівець зі сталого розвитку, і вже за рік виходить перший у компанії консолідований звіт з нефінансової діяльності. Остаточно політика КСВ в «Ашан» сформувалась наприкінці 2015 року та представлена зобов’язаннями за чотирма напрямками: щодо співробітників, щодо клієнтів, щодо довкілля та щодо соціуму. З 2016 року у кожній країні присутності «Ашан» з’явились менеджери з КСВ, основне завдання яких – втілювати принципи міжнародної політики та розвивати важливі локальні ініціативи.

– А в Україні?

– В Україні «Ашан» впроваджує окремі елементи політики КСВ вже впродовж 10 років. Ідеться про працевлаштування людей з інвалідністю та відсутність дискримінації щодо віку, статі, сексуальної орієнтації, релігійних та політичних поглядів. Також це стосується збору та сортування відходів від виробничої діяльності з метою їх подальшої переробки, участі в національних заходах, таких як «Зробимо Україну чистою», «Пробіг під каштанами», тестування на ВІЛ/СНІД. До того ж, ми підтримуємо вихованців дитячих будинків та соціальні проекти через Фундацію «Ашан» для молоді».

– До вас звертаються за фінансовою підтримкою ініціатив?

– Так, громадські організації та благодійні фонди можуть подати заявку на отримання гранту до 10 000 євро на фінансування проектів зі здорового харчування та здорового способу життя дітей та молоді. Проте невід’ємною складовою є безпосередня залученість співробітників компанії у проект на основі корпоративного волонтерства. З 2011 року, коли фундація розпочала підтримувати соціальні проекти за межами Франції, «Ашан Україна» профінансувала 29 соціальних ініціатив від 21 благодійної організації на більш ніж 7 млн гривень. Саме завдяки фундації вперше вдалось працевлаштувати людей із синдромом Дауна в Україні або ж створити нове сучасне та більш збалансоване меню для школярів, яке не переглядалось з 1960-х років.

 Утім, ми не надаємо адресну допомогу та не займаємось спонсорською підтримкою. Аналізуючи соціальний проект для подальшого фінансування за рахунок Фундації «Ашан для молоді», я обов’язково дивлюсь на те, щоб після використання грантових коштів, він продовжував функціонувати. Для мене це – соціальні інвестиції, які мають бути дійсно необхідними для суспільства, рентабельними, з можливістю подальшої імплементації.

Другим визначним чинником є відповідність проекту сфері діяльності компанії. З одного боку, «Ашан» – це виробник товарів та послуг, а, отже, у наших планах – приділяти більше уваги питанню якості та безпеки продуктів із фокусом на здорове харчування та здоровий спосіб життя, зміна підходу до упаковки та пошук безпечної для довкілля альтернативи, підвищення рівня обізнаності споживачів у питаннях сортування та переробки відходів. Можливий запуск проектів циркулярної економіки, тощо. З іншого боку, «Ашан» – міжнародний рітейлер, що займається дистрибуцією продовольчих та непродовольчих товарів і послуг у партнерстві з виробниками та постачальниками з метою задоволення потреб клієнтів. Ми – своєрідна платформа, цінність якої полягає у можливості об’єднати зусилля та ресурси представників різних сфер бізнесу в прагненні вирішити важливі соціальні, економічні та екологічні проблеми. Як кажуть, якщо хочеш йти швидко – йди один. Якщо хочеш йти далеко – йдіть разом. Партнерство між бізнесом, державою та громадським сектором – ключ до успішних реформ на національному рівні. Сподіваюсь, Комітет з КСВ при Європейській бізнес-асоціації (ЕВА), який цього року я очолюватиму разом зі своїм колегою з міжнародної аудиторської компанії BDO, допоможе втілити ідеї партнерства в життя.

– Чого вдалося досягти в 2018 році?

– У 2018 році наша компанія в Україні збільшилась більш ніж удвічі. Ми запровадили один проект національного масштабу – мобільний додаток для нечуючих, а також 7 проектів у 4 регіонах під егідою Фундації «Ашан» для молоді». Ми розширили географію проекту з працевлаштування молоді з синдромом Дауна в Києві, не втративши попередні здобутки та залученість співробітників. За результатами цьогорічного незалежного зовнішнього опитування щодо рівня задоволеності співробітників, що проводиться раз на два роки, 76% із них відмічають діяльність «Ашан» у соціальній та екологічній сферах як визначну. Для нас важливо, що результатом нашої цілеспрямованої роботи протягом більше ніж двох років стало закріплення іміджу «Ашан» як соціально відповідальної компанії. Утім, найважливіше – головними героями кожної публікації про нас у ЗМІ або сюжеті на телебаченні були співробітники компанії, які з перших уст розповідали про те, який внесок у вирішення соціальних та екологічних питань вони особисто роблять разом зі своїм роботодавцем.

– Які зобов’язання взяли на поточний рік?

– Для нас 2019-й буде роком стабілізації. Ми намагатимемось збалансувати рівень впровадження КСВ у всіх наших магазинах в Україні. Підведемо підсумки усіх ініціатив, переглянемо KPI, плануємо зробити перший звіт. Гарні практики поширюватимемо, будемо більше вивчати внутрішній та зовнішній ринки. І без інноваційних проривів не обійдеться. Гарантую!

Ціль 10. Скорочення нерівності