Инициатива Pepsi по сбору отходов

Збирання і сортування відходів у школах. Кейс «PepsiCo Україна»

У 2018 році обсяг продажів PepsiCo склав $64 млрд. Продукцію компанії вживають близько мільярда разів на день більш ніж у 200 країнах світу. Втім сьогодні в компанії вважають за необхідне говорити не тільки про бізнес-показники, споживчі ландшафти чи портфель, який містить понад двох десятків брендів, а і про те, що ми залишимо після себе майбутнім поколінням. Стратегія сталого розвитку «Відповідально до мети» покладено в основу бізнесу «PepsiCo Украіна», яка успішно втілює ініціативу «School Recycling» у школах Миколаєва і Вишневого (Київська область).

Наталия Фесюн, Пепси
Наталія Фесюн, менеджер зі зв’язків з органами влади та громадськістю «PepsiCo Украина»

Зрозуміло, що за освітнім проектом, мета якого полягає у формуванні відповідального поводження з побутовими відходами, стоять не тільки менеджери компанії, а й волонтери, партнери. Серед них – громадські організації, муніципалітети, школи. Менеджер зі зв’язків з органами влади та громадськістю «PepsiCo Украина» Наталія Фесюн розповіла Responsible Future, що і як вони робили…

Передмова

Коли ми усвідомили масштаби екологічної проблеми в Україні, обумовленої відсутністю цивілізованої моделі поводження з відходами, ми побачили величезне поле для діяльності і реалізації свого досвіду. Якщо всі ми – влада, бізнес, суспільство – сьогодні не об’єднаємо зусилля і не змінимо реальність, потім буде надто пізно. Ми вже в боргу у майбутніх поколінь.

Не можна не звернути увагу на дії Грети Тунберг – школярки зі Швеції, яка виступила з потужним посланням не тільки до влади своєї країни, а й усього світу: «Ви говорите, що любите своїх дітей понад усе? Але ви продовжуєте красти їхнє майбутнє просто на очах у них».

Будь-яка компанія, яка розповідає сьогодні про себе, має говорити не тільки про свої позиції на ринках, переваги товарів чи послуг, а й про свої стратегії й ініціативи, спрямовані на зменшення забруднення навколишнього середовища. PepsiCo налічує понад 200 тис. співробітників по всьому світу, які беруть активну участь в еко-програмах як волонтери.

«PepsiCo Україна» виділяє три пріоритетні напрямки розвитку: продуктовий портфель, планета, люди. Освітній проект «School Recycling» у школах Миколаївської і Київської областей націлено саме на реалізацію другого пріоритету – захист довкілля

Відповідальна мета

Одноразова упаковка сьогодні – це виклик. Колись це було інноваційне рішення, зручність для споживача, харчова безпека. Проте сьогодні саме екологічний аспект виходить на перший план. Компанія PepsiCo вирішила для себе, що до 2025 року всі 100% пластикової упаковки підлягатимуть переробці. Повністю. Так, є технології, які дозволяють це робити. Втім проблема в іншому – в тому, щоб цю упаковку зібрати.

Скільки відсотків усіх відходів в Україні потрапляє на звалища? 94%. А який відсоток населення готовий сортувати відходи за наявності певної інфраструктури? 75% готові до сортування! До того ж, 55% активно вмовляють приєднуватися і навчають сортуванню своїх сусідів, друзів, знайомих. Тобто маємо колосальний потенціал, яким повинні обов’язково скористатися. До слова, сортування і вторинна переробка твердих побутових відходів здійснюється в 98% європейських країн. Ця модель вже довела свою ефективність і екологічність.

У «PepsiCo Україна» переконані в тому, що успіх компанії нерозривно пов’язано зі сталістю навколишнього світу. Отже поставили собі за мету – виховати культуру поводження з відходами, сформувати відповідальне ставлення дітей і підлітків до збирання і сортування побутових відходів.

PepsiPepsiБаки для раздельного мусораРаздельный сбор мусораРаздельный сбор мусора

 

Сталість на практиці

Проект «School Recycling» є частиною глобальної стратегії сталого розвитку PepsiCo «Відповідально до мети». Він реалізовується з 2016 року спільно зі Всеукраїнським молодіжним рухом «Let’s do it, Ukraine», Миколаївською міською радою та Агентством розвитку міста Миколаїв, Мішково-Погорілівською сільрадою, міською радою міста Вишневе.

Пілотним містом спочатку був Миколаїв, де знаходяться підприємства PepsiCo і де вирішено провести серед шкіл марафон роздільного збирання відходів, за результатами якого визначають переможців. Але для цього необхідно створити відповідну інфраструктуру: встановити у внутрішніх приміщеннях шкіл баки для роздільного збору вторинної сировини, встановити баки-накопичувачі у дворах шкіл, підписати договори з операторами з вивезення відходів.

Згодом стало зрозуміло: потрібні люди, діти, активні учасники, які будуть не спостерігати за процесом осторонь, а і допомагати навчати своїх однокласників. Тому започаткували наступний проект – «Еко-патруль», який навчив школярів брати відповідальність на себе. Фактично йдеться про формування лідерських якостей у дітей, які вчаться самостійно адмініструвати проект: домовлятися між собою і батьківським комітетом, технічними працівниками; визначати, на що саме витратити кошти, зароблені завдяки збору вторинної сировини; проводити інформаційні кампанії серед своїх однолітків у школі тощо.

Як результат, виник рейтинг «Еко-школа року», коли найактивніша школа міста нагороджується почесним званням. Усе це відбувається на тлі величезного ентузіазму дітей, здорового духу змагань, нових знань і навичок. Діти навчилися ставити цілі, будувати бізнес-плани – і це важлива складова освітнього проекту. У цьому їм допомогли тренери «Let’s do it, Ukraine», які навчили правильному поводженню з відходами, проводили інтерактивні ігри та тематичні дискусії.

«PepsiCo Україна» – генеральний партнер проекту «School Recycling». Компанія фінансує навчання школярів культурі поводження з відходами, закуповує сортувальні станції для шкіл-переможців, розроблює мотиваційні програми, методичні матеріали тощо

Є нюанси …

Сміття і відходи – це різні речі. Не тільки школярі, а й багато дорослих українців не усвідомлюють цього. Втім, важливо розуміти. Ставлення до відходів має бути як до вартісної сировини, до джерела певного доходу.

Для успішної реалізації проекту необхідна підтримка і якісна робота всіх учасників процесу. Це учні, директори шкіл, вчителі-координатори, завідувачі господарською частиною і підприємства, які приймають вторинну сировину. Неможливо адміністративно змусити когось і щось робити.

Технічні працівники, господарники – вкрай важлива група учасників проекту. На першому етапі не всі вони готові брати участь у процесі, адже це «ламає» їх звичний уклад роботи. Втім на практиці доведено – мотивувати і звернути їх у свою «віру» можна.

Не менш важлива участь педагогів. Саме від них залежить неабияка допомога і на них тримається натхнення, саме вони є ланкою між ініціативою дітей і кінцевої реалізацією, результатом. Директор …. без нього взагалі нічого не вдіяти.

До того ж, важливо укласти договори з організаціями, які будуть вчасно вивозити відходи і забезпечувати матеріальне заохочення школи. Усі кошти, виручені за вторинну сировину, залишаються школярам на фінансування потреб навчального закладу.

Якщо ви виступаєте перед аудиторією дітей, підлітків і хочете, щоб вас почули, ви повинні бути чесні насамперед по відношенню до себе. Перевірте себе через призму 5R (Refuse, Reduce, Reuse / Repurpose, Recycle, Rot). Задайтеся питаннями: А що роблю саме я? Чи відмовився від того, без чого можна обійтися? Чи сортую відходи? Чи компостую органіку? І вже після можна йти до дітей – із рішеннями та конкретними пропозиціями.


Результати

До освітнього проекту з просування ідеї роздільного збирання відходів у школах приєдналося вже понад 20 000 учнів із 77 навчальних закладів Київської та Миколаївської областей.

За три роки проекту в навчальних закладах встановлено 920 контейнерів для роздільного збирання відходів упаковки, налагоджено процес їх вивезення на переробку. В цілому у школах зібрано і відправлено на переробку 93 тонни вторинної сировини.

Ефективність проекту компанія «PepsiCo Україна» вимірює насамперед кількістю залучених учасників і їхньою активністю, а також зворотним зв’язком від місцевих громад і запитами від шкіл із інших регіонів щодо долучення до ініціативи «School Recycling». Проте найважливіше – це мультиплікація проекту і готовність місцевої влади до змін. Приклад тому – Миколаїв, де за підтримки Агентства з розвитку міста, місцевого голови проект поширено також на дитячі садки і комунальні установи – для них вже закуплено баки. Отже культура сортування розвивається за новими напрямками.

 

Ціль 12. Відповідальне споживання і виробництво

Фото надано «PepsiCo Україна»